top of page

WEBBOOSTA

Lättskött hemsida för företag

  • Skribentens bild: Annika  Adolfsson
    Annika Adolfsson
  • 22 sep.
  • 2 min läsning

– jobba smartare, inte hårdare 

Att driva ett tjänsteföretag – vare sig du är hantverkare, konsult eller verksam inom exempelvis skogsnäring eller som frisör – innebär att hantera många bollar samtidigt. Fakturor, offertförfrågningar, leveranser av din produkt… din hemsida ska inte vara en extra börda, utan en hjälp på vägen. Med ett smart, lättskött verktyg under ytan kan du fokusera på det du gör bäst – och jobba smartare, inte hårdare. 


Vad kan en hemsida göra för ditt företag? 

Först måste vi se hur kunder idag går från ett uppkommen behov till att köpa en lösning för det. Vi börjar med att tittat på en förenklad kundresa och använda den för att ha lite bakgrund till hur en hemsidan kan förenkla din vardag och leda till öka kännedom hos din målgrupp.  


Enligt stiftelsen Svenskarna och Internets rapport för 2024 så är hela 91% av den svenska befolkningen som använder internet varje dag.  

Kundresan startar med en internetsökning med 81% av konsumenterna, enligt Linkmobility.com.

De söker information om tjänsten eller produkten via digitala kanaler INNAN de genomför ett köp. Det är inte alltid som priset på varan som avgör hos vem kunden handla hos utan oftast är ditt företags lättanvända hemsida och vilken information ditt företag delar med kunden som i slutändan som för dem är av störst värde. 


Det vill säga att ca 80 % av potentiella kunder har redan sökt information online innan de kontaktar ett företag. 

Det betyder att din hemsida är bland de första din målgrupp möter och det är det sista stoppet före konvertering – det avgörande ögonblicket då kunden bestämmer sig. 

 

Kundresans 5 steg  

– när & varför din hemsida är avgörande 


  1. Behovsupptäckt – Din målgrupp inser att de har ett behov ev en specifik tjänst. 

  2. Informationssökning – Här spelar ett företags hemsidan störst roll.  

Potentiella kunder söker efter företag/produkten online först. De läser på, kollar både med sitt nätverk men framförallt online efter tips eller referenser. 

  1. Utvärdering av alternativ – Kunden väger för- och nackdelar. Är du tydlig med vad du erbjuder på hemsidan ökar chansen att hamna högst upp på listan och återvänder för att.. 

  2. Köpbeslut – göra det sista avgörande beslutet via hemsidan genom att leta upp kontaktmöjligheter eller köp via hemsidan 

  3. Efterköp – Kunden utvärderar sin upplevelse. En väl utförd tjänst kommer troligen skapa bra referenser, återköp och skapar långsiktiga relationer. 

Det är alltså i steg 2–4 som din hemsida kan göra hela skillnaden mellan en förlorad affär och en ny kund. 

 

kundresan för en hemsida
Kundresan via en hemsida

Att ha en hemsida till ditt företag skapar en tillgänglighet för din målgrupp att när det passar dem att läsa på om er kunskap och erbjudande av tjänster.

Hemsidan är tillgänglig 24/7 och kunder kan kontakta er, boka in ett möte eller beställa en tjänst när det passar dem. 

Här skapar du ett värde både för dig som företagare men också för din kommande eller återkommande kund. Du får en kollega som säljer din tjänst varje dag året runt och kunden kan i lugn och ro läsa på, bilda en uppfattning samt genomföra ett beslut när det passar för dem.  


Webboosta kan hjälpa dig att bygga din hemsida och koppla underlättande verktyg för din verksamhet- så du kan fortsätta lägga tid och utföra det du är bäst på. Vi erbjuder lite olika lösningar som du hittar här.

Är det så att du vill bygga hemsidan själv och göra kopplingar rekommenderar jag dig att läsa artikeln “ Detta behöver du för att bygga en hemsida själv”  

 
 
 

Kommentarer


bottom of page